برای دسترسی به محتویات این نشریه از درختواره سمت راست موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید.

«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
  • 1
  • 2
«
»
«
»
«
»

عدالت يعني علي؛‌ علي يعني عدالت

محقق:معصومه طاهری

 
شايد بيشترين جنگ‌ها و جدال‌ها به خاطر همين يك كلمه باشد؛ كلمه‌اي كه گاهي به بزرگ‌ترين و مهم‌ترين نوع بشر در هر دين و آييني است. در همين تهران خودمان خياباني است به نام بابي‌ساندز؛ شايد خيلي از تهراني‌ها به‌خصوص نسل جوان ندانند كه بابي‌ساندز كه بود و چه اتفاقي باعث شد تا نام او بر روي يكي از خيابان‌هاي محل زندگي‌شان گذاشته شود؛ ‌ولي آنچه باعث شد نام اين ايرلندي بر خياباني در تهران گذاشته شود، همان كليدواژة عدالت است. او براي عدالت جنگيد؛ ‌جنگي سخت و طاقت‌فرسا كه قرباني‌اش خود و دوستانش بودند. آنها بيش ازپنجاه و چند روز دست به اعتصاب غذا زدند تا صداي بي‌عدالتي استعمار پير انگليس به گوش جهانيان برسد. بابي ساندز در اين راه كشته شد. او اولين و تنها فردي نبوده است كه براي عدالت جان خودش را به خطر انداخت. تاريخ ايران و جهان نمونه‌هاي زيادي از افرادي كه براي عدالت جنگيده و كشته شده‌اند، در دل خود دارد. زاپاتا، مبارز شهيري بود كه اولين بار براي مشاهدة ظلم درحق مهاجران هندي دست به قيام زد؛ ‌پس عدالت به قوم و مليت محدود نمي‌شود.
تمام صحبت كشور ما دربارة ملت مظلوم فلسطين آن است كه چرا براي تشكيل يك كشور يهودي، بايد فلسطيني‌ها تاوان بدهند و اين خارج از اصول عدالت است. عدالت ميان مسلمانان به آن علت اهميت دارد كه يكي از مهم‌ترين پيام‌هاي اسلام است و در كنار توحيد، نبوت، امامت و معاد، از اصول دين در تشيع محسوب مي‌شود؛‌ يعني اگر امام جماعت عادل نباشد، نماز خواندن پشت سر او درست نيست. البته اين را هم بگوييم در اسلام عدالت نه در حد يك شعار يا پيام اخلاقي، ‌بلكه به‌صورت عملي در اعمال مذهبي روزانه است. آن‌ چيزي كه افراد مختلف را از سرتاسر دنيا مجذوب دين اسلام، به‌خصوص شخصيت والا و شاخص امام علي)علیه السلام) مي‌كند، عدالت‌محوري ايشان است.
اما چرا با وجود اين، در جامعة اسلامي‌مان به اين نتيجه مي‌رسيم كه گاهي عدالت كم‌رنگ مي‌شود؟ و فاصلة طبقاتي به‌رغم اعتقادات ديني، ‌بيش از پيش نمايان مي‌گردد و در خيلي از موارد، عدالت رنگ مي‌بازد. عيب كار از كجاست؟ مگر نه اينكه خود را شيعة امام علي(علیه السلام) مي‌دانيم؛ ‌شخصي كه به‌خاطر عدالتش خانه‌نشين شد، ‌به‌خاطر عدالتش با او جنگيدند و به‌خاطر عدالتش شهيدش كردند و شيفتة مرامش هستيم؟ شايد براي ‌اينكه خودمان از مثل او بودن پروا داريم. وقتي به جايگاهي مي‌رسيم، ناخودآگاه به توصيه كردن و توصيه شدن مي‌پردازيم و افراد نالايق را جايگزين افراد لايق مي‌كنيم و... روزي شخصي از امام علي(علیه السلام) پرسيد: عدل يا بخشش، ‌كدام‌يك برتر است؟ ‌فرمود: عدالت هر چيزي را در جاي خود مي‌نهد؛ ‌در حالي ‌كه بخشش آن را از جاي خود خارج مي‌سازد. عدالت تدبير عمومي است؛ در حالي ‌كه بخشش شامل گروه خاصي مي‌شود. پس عدالت شريف‌تر و برتر است.1 براي آنكه شاهد اجراي عدالت توسط ديگران باشيم، بايد اول خودمان مجري آن شويم؛ چه ‌آنكه حداقل در آن زمان مي‌توانيم خود را شيعة علي(علیه السلام)  و مسلمان اسلام ناب محمدي(صلی الله علیه وآله وسلم) بناميم. عدالت، كليدواژه‌اي جهاني است كه دين ما از زمان تكليف، مارا مكلف به انجامش كرده و الگوهاي نابي را هم براي‌مان آورده است. كافي است ياد بگيريم و پيروي كنيم.
پي‌نوشت:
1. نهج‌البلاغه، حكمت437.

 

نظر خود را اضافه کنید.

مهمان
جمعه, دسامبر 01, 2017
0 حرف

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد