برای دسترسی به محتویات این نشریه از درختواره سمت راست موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید.

«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
  • 1
  • 2
«
»
«
»
«
»

اخبار فرهنگ وهنر

جشنواره‌های بین‌المللی فجر

ماه‌های فصل زمستان و به طور خاص بهمن ماه، فضای فرهنگی و هنری جامعه در تب و تاب برگزاری سلسله جشنواره‌های فجر است. جشنواره‌هایی که جزء مهم‌ترین رخدادهای سال برای هر رشته هنری به حساب می‌آیند.

شاخص‌ترینِ این جشنواره‌ها که بیشترین مخاطب و حجم اخبار رسانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است که مهم‌ترین حاشیه‌های آن در سی‌اُمین دوره، به دعوای بین وزارت ارشاد و خانه سینما باز می‌گردد. علت این اختلاف، عملکرد سیاست‌زدة خانه سینما و دور شدن آن از فعالیت صنفی و هنری خود است.

اختلاف‌نظرها بین مدیران خانه سینما و متولیان سینمای کشور در نهایت کار را به تعطیلی خانه سینما و شکایت وزارت ارشاد به قوه قضائیه کشاند. از سوی دیگر این حرکت شایعاتی را مبنی بر تحریم جشنواره از سوی عده‌ای از اهالی سینما به وجود آورد. اما مدیران جشنواره با اعلام اینکه ۱۸۳ اثر شامل۹۰ فیلم سینمایی و ۹۳ عنوان مستند سینمایی، متقاضی شرکت در سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شدند، از برگزاری پرشور جشنواره همانند سال‌های قبل خبر دادند.

در اواسط دی ماه اعلام نظر یکی از مراجع عظام تقلید دربارة فیلم‌های مذهبی، توجه همه را به خود جلب نمود. حضرت آيت‌الله حسین نوري همداني در دیدار با محمد خزائی دبیر جشنواره و هئیت اجرایی آن، در بخشی از سخنان خود با انتقاد از مشورت نکردن فيلم‌‌سازان با علما و روحانيون براي ساخت فيلم‌هاي مذهبي گفتند: معمولاً پس از ساخت سريال‌ها از مراجع تقليد نظرخواهي مي‌شود، درحالي‌که اين کار بايد پيش از توليد صورت گرفته و از نظرات حوزويان نهايت بهره برده شود؛ زيرا آن‌ها متخصصين امر دين بوده و در عين حال افراد هنرمندي نيز در ميان حوزويان حضور دارند.

از سوی دیگر به مانند چند دورة اخیر، این جشنواره به طور هم‌زمان در سایر استان‌ها نیز اجرا می‌شود. قابليت برگزاري جشنواره در شش استان‌ خراسان رضوي، لرستان، قزوين، البرز، سيستان و بلوچستان و کرمان به تأييد کارگروه مربوط رسيده و با امضای تفاهم‌نامه همکاري با مسئولان اين استان‌ها برگزاری جشنواره در آن‌ها قطعی شده است.

نمايش آثار برتر سينمايي جشنواره در استان‌هاي کشور، آشنايي با آثار سينمايي ايران، ارتقاي بينش و آگاهي مخاطبين، توسعه فرهنگي و هنري استان‌ها از اهداف این کار عنوان شده است.

معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سي‌اُمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر را با رويکرد «اخلاق، آگاهي و اميد» در روزهاي 12 الي 22 بهمن برگزار مي‌کند.

 

9 دی و جشنواره‌های مردمی

با گذشت دو سال از حماسه مردمی 9 دی 88، در دومین سالگرد این رویداد مهم تاریخ انقلاب، جشنواره‌های مردمی و دولتی کم‌کم جای خود را در تقویم رخدادهای فرهنگی ـ هنری کشور باز کرده‌اند و استقبال از آن‌ها نیز به مراتب افزایش یافته است. امسال نیز در دی ماه شاهد برگزاری جشنواره تجلی بصیرت و جشنواره مردمی عمار بودیم. اولی برای اولین بار در تالار وحدت تهران و دومی برای بار دوم به مرکزیت سینما فلسطین تهران همراه با نمایش هم‌زمان آثار برگزیده در سی نقطه کشور برگزار شد.

موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی (شامل پنج رشته کاریکاتور، گرافیک، نقاشی دیواری‌، مجسمه‌سازی‌ و عکاسی)، نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی، رشته‌های هنری‌ بودند که برگزیدگان آن در اختتامیه نخستین جشنواره «تجلی بصیرت» با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان عرصه‌های هنری کشور، مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

دومین جشنواره مردمی عمار

به نظر می‌رسد کم‌کم علاوه بر بهمن، دی ماه نیز به فصل پررونق جشنواره‌ها بدل شود. جشنواره‌هایی که برخلاف جشنواره فجر، ابعاد مردمی و انقلابی بیشتری در آن جلوه‌گر است؛ هرچند با بی‌مهری رسانه‌ها روبه‌رو باشد.

دومين جشنواره مردمي فيلم عمار در نیمه دی ماه با سخنراني پدر شهيدان موحد دانش، نادر طالب‌زاده دبير جشنواره، حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان و جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت ارشاد آغاز به کار کرد. از نکات مهم در افتتاحيه اين جشنواره قرار گرفتن مادران شهيد در نخستين رديف از سالن سينما فلسطين بر خلاف ديگر جشنواره‌ها بود. در اين افتتاحيه ضمن پخش نماهنگي از آثار انقلابي زنده‌ياد «امير قوي‌دل»، با حضور همسر وي از اين کارگردان سينماي انقلاب اسلامي قدردانی شد.

در سراسر کشور 165 اثر در بخش مستند، 5 فيلم داستاني بلند، 25 اثر داستاني کوتاه، 22 پويانمايي، 65 نماهنگ و 33 فيلمنامه به اين جشنواره ارسال شده بود که پس از داوری، 120 اثر در دو بخش مسابقه و ميهمان، طی شش روز اکران شدند.

اما آنچه بیش از هر چیزی واکنش‌ها را در قبال این جشنواره برانگیخت، بی‌توجهی رسانه ملی و سایر رسانه‌های گروهی به این جشنواره بود.

نادر طالب‌زاده، دبیر دومین جشنواره عمار، در این‌باره گفت: در اين سال‌ها حواس کسي به بچه‌هاي حزب‌اللهی فيلم‌ساز نبوده است، بچه‌هايي که ولايت‌مدار هستند؛ اما بعد از فتنه 88 همه بيدار شدیم. پس از اين ماجرا به فکر آموزش اين جوانان حزب‌اللهی، انقلابي و ولايت‌مدار افتاديم و پس از آموزش، جشنواره عمار بر‌پا شد.

وی افزود: اين جشنواره امسال شکل بهتري داشت. البته معتقدم اين کار‌ها سال بعد بهتر مي‌شود. زيرا انقلاب اسلامي داراي سوژه‌هاي ناب و بکر زيادي است که مي‌توان از آن استفاده کرد و اين بچه‌ها اثبات کرده‌اند که جنس هنر و سينما را شناخته‌اند. معتقدم زبان جشنواره عمار به انقلاب نزديک‌تر از هر زبان ديگري است. اين زبان دورة جديدي در فيلم‌سازي را به همراه خواهد آورد.

طالب‌زاده با انتقاد از صدا و سیما گفت: اين بي‌سليقگي، کم‌فهمي و کم‌فروشي رسانه است که به بچه‌هاي خود اهميت نمي‌دهد. اين همه جشنواره در هفته‌هاي گذشته بود که به آن بسيار پرداخته شد؛ اما اين جشنواره که براي بچه‌هاي انقلاب است، بايد اين‌گونه مورد بي‌‌مهري قرار گيرد و ما نيز به طور قطع جواب بي‌مهري رسانه را خواهيم داد.

وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب هم، تیغ انتقاد خود را بیش از پیش متوجه صدا و سیما نمود و خطاب به مسئولان گفت: نيازي ندارد که ما به هنر مسئول و مردمي جان بدهيم، بلکه همين که جانش را نگيريم کفايت مي‌کند! به نظر من اگر رسانه‌هاي بزرگ ما مانند رسانه ملي حتي موضع بي‌طرف داشتند، وضعيت هنر انقلابي ما خيلي بهتر از اين بود. يعني از آنجا که کار رسانه‌اي و مديريت رسانه، مهندسي ضرايب است، اگر آن‌ها مانع نمي‌شدند که اين آثار به مخاطب عام برسد، وضع هنر و ادبيات متعهد ما امروز اين‌گونه نبود. شما ببینید فيلم سخیفی مثل پرتقال خوني، ۴۵ دقيقه از وقت تلويزيون را مي‌گيرد و وقتي به ۳۰۰ فيلم جشنواره عمار مي‌رسد، سهم کل آن جشنواره از‌‌ همان برنامه مي‌شود ۸ ثانيه!

جشنواره عمار بار ديگر اثبات کرد به مديران تلويزيون ايران خيلي هم نبايد خوش‌بينانه نگريست! اما نشان داد بهار فرهنگي ـ هنري انقلاب اسلامي در راه است... .

 

 

فصل اکران دم جشنواره- 33 روز

اکران‌های محدود و پراکنده فیلم‌هایی که در صف اکران مانده‌اند در فصل کم‌مخاطب زمستان، از یکی دو ماه مانده به جشنواره فجر، به برنامه‌ای ثابت تبدیل شده است. در این میان یکی از آثاری که به سینمای ایران بُعد بین‌المللی داده است، به روی پرده رفت.

«33 روز» که به گفته کارگردانش جمال شورجه ابتدا نام «عروس ليتاني» را بر فیلم‌نامه‌اش داشته، داستانش در بستر روایت مقاومت رزمندگان حزب‌الله و مردم لبنان در مقابل متجاوزان اسرائیل شکل گرفته است. این فیلم در منطقه بين «سور» و «سيدا»، یعنی «بيت‌الشط» که هم‌جوار و مشرف به اسرائيل نيز هست، فيلم‌برداري شده است. گفتنی است فیلم‌برداری 33 روز دو برابر نام آن، یعنی نزديک به دو ماه طول کشیده است.

شورجه در این باره می‌گوید: «بيت الشط» يک خيابان وسيع بود که با بلوک‌هاي سيماني طراحي شد؛ اما صحنه‌هاي انفجار را در مکاني ديگر کار کرديم و دقت در جزئيات، آسفالت خيابان‌ها، گل‌آرايي خانه‌ها و... زمان‌بَر نيز بود. مشکلي که ما داشتيم در مورد خانم «حنان ترک» بود که قرار بود از مصر به ما ملحق شوند؛ اما طبق شنيده‌ها ايشان ممنوع‌الخروج شدند و ما شنيديم که حتي مورد بازجويي نيز قرار گرفتند؛ اما در چند روزه باقي مانده، «نسرين طافش» انتخاب شد و ايشان سر صحنه بسیار خوب کار کرد. خوشبختانه بوميان آن منطقه با ما رابطه خوبي داشتند و خودجوش به ما کمک مي‌کردند. به طور مثال در روستاي انصاريه به ياد دارم که خانم مسني هر روز با يک سبد پر از انجير و عناب سر صحنه مي‌آمد و به آشپز و دستيار کارگردان کمک مي‌کرد.

کارگردان فیلم افزود: «33روز» يکي از بيگ‌پروداکشن‌ترين و وسيع‌ترين پروژه‌هاي تاريخ سينمايي لبنان بود و بازتاب جهاني کار نيز تا به حال مثبت بوده است، به طوري که چند هيئت مختلف براي اکران بین‌المللی آن مشغول رايزني هستند.

 

«تهران 1500» در گام آخر

سرانجام پس از چهار سال با تلاش بیش از 250 نفر از هنرمندان کشور در تخصص‌های مختلف، ساخت انیمیشن سینمایی «تهران 1500» به کارگردانی بهرام عظیمی به پایان رسید.

هدیه تهرانی، بهرام رادان، محمد‌رضا شریفی‌‌نیا، گوهر خیراندیش، حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور، حسام نواب‌صفوی، ماشاءالله شاهمرادی‌زاده و مهران مدیری، با صدا و چهرة خود، کاراکترهای این انیمیشن سینمایی را آفریده‌اند. در کنار این نه بازیگر مطرح، شخصیت‌های فرعی زیادی وجود دارند که کاراکتر آن‌ها از روی چهره تعدادی از عوامل اصلی فیلم ساخته شده است.

در طول دی ماه گذشته، همة بازیگران اصلی بعد از سه سال که از تاریخ اولین دوبله رادیویی آن‌ها می‌گذشت، به استودیوی انجمن گویندگان جوان آمدند و دوبله نهایی این اثر را انجام دادند.

تهران 1500، یک انیمیشن صد‌در‌صد ایرانی است. حال و هوای فیلم، طراحی‌ها، وسایل، فضاهای مختلف، لباس‌ها، دیالوگ‌ها و از همه مهم‌تر، داستان آن کاملاً ایرانی است.

بهرام عظیمی کارگردان این فیلم در این باره گفت: این فیلم اولین فیلم انیمیشن سینمایی ایران نیست؛ ولی برای اولین بار است که به غیر از صدا، از چهره بازیگران مطرح نیز برای یک انیمیشن سینمایی، کاراکتر ساخته شده است.

امیر‌مسعود علمداری و بهرام عظیمی با مشاوره محمد رحمانیان، پیمان معادی، حبیب رضایی و رضا رفیع، فیلم‌نامه تهران 1500 را نوشته‌اند. این انیمیشن دربارة پیرمردی است که 160 سال سن دارد و در چند روز پایانی زندگی خود به دنبال کشف مدرکی است که ثابت شود او هنرمند بوده و... .

کل داستان فیلم در 15 روز اتفاق می‌افتد و نقش این پیرمرد را که اکبر نام دارد، مهران مدیری بازی می‌کند.

نقش اول مرد این فیلم به عهده بهرام رادان است که جواد نام دارد و راننده تاکسی است. برای نقش زن اول فیلم هم هدیه تهرانی در نقش نازی بازی می‌کند.

محمد‌رضا شریفی‌نیا نقش عنایت را به ‌عهده دارد که کارش فروش قبر است.

گوهر خیر‌اندیش هم در دو چهره متفاوت ظاهر می‌شود که گوهر و ملینا نام دارد.

حبیب رضایی علاوه بر انتخاب بازیگران، به پیشنهاد بهرام عظیمی یکی از نقش‌های اصلی این فیلم یعنی نادر را به عهده دارد که فردی ربات‌فروش است.

مهتاب نصیر‌پور نقش مادر جواد را بازی می‌کند. او یک پیرزن 87 ساله است.

حسام نواب‌صفوی هم طبق معمول خوش‌تیپ فیلم است و نقش پویا را که یک خواننده زیر‌زمینی است، ایفا می‌کند.

ماشاءالله شاهمرادی‌زاده هم نقشی کوتاه، ولی بسیار شیرین دارد. او یک پیرمرد نزدیک به مرگ است!

انیمیشن «تهران 1500» شهر تهران را در سال 1500 شمسی به تصویر می‌کشد. در سال 1500 ربات‌ها در کنار مردم زندگی می‌کنند و آدم‌های پولدار می‌توانند با امکانات پیشرفته پزشکی تا 160 سال زندگی کنند!

انیمیشن سینمایی تهران 1500 با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و در سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور تمام بازیگرانش به نمایش در‌خواهد آمد.

 

مرگ آخرین بازمانده نقاشی قهوه‌خانه‌ای

در میان تمام هیاهوهای رسانه‌ای، بخشی از میراث هنری و معنوی کشورمان یکی از استادان خود را از دست داد. علي‌اکبر لرني هنرمند 65 ساله نقاشي قهوه‌خانه‌اي که به مدت هشت ماه با سرطان روده دست و پنجه نرم مي‌کرد، چندي پيش در بيمارستان بقيت‌الله تهران بستري شد و پس از مرخص شدن در خانه خود، واقع در کرج، چشم از دنيا فروبست.

حسين قوللرآغاسي، فتح‌الله قوللرآغاسي، حسين همداني، محمد مدبر، عباس بلوکي‌فر، حسن اسماعيل‌زاده و احمد خليلي‌فر از جمله نقاشان قهوه‌خانه‌اي بودند که در طول ساليان گذشته يکي پس از ديگري دار فاني را وداع گفتند و اکنون از اين طيف هنرمندان تنها محمد فراهاني، منصور وفايي، سيدحسين حسيني باقي مانده‌اند.

علي اکبر لرني در يکي از آخرين مصاحبه‌هايش دربارة وضعيت هنر قهوه‌خانه‌اي گفته بود: اين‌ها که مي‌گويند نقاشي قهوه‌خانه‌اي هنر نيست و آموزش و تداوم آن فايده‌اي ندارد، نقاشان مدرني هستند که الفباي نقاشي سنتي را قبول ندارند. هنرمندان مدرن ما را به عنوان نقاش حساب نمي‌کنند. درست است که ما در دانشگاه تحصيل نکرده‌ايم، اما نقاشي را به صورت استاد ـ شاگردي ياد گرفته‌ايم. به همين دليل اين درست نيست بگويند آثار ما جزء هنر يا نقاشي محسوب نمي‌شود. سال‌هاست تلاش مي‌کنيم تا هنرمان ادامه پيدا کند، ولي نتيجه‌بخش نبوده است. نقاشان مدرن بيشتر حمايت مي‌شوند و دانشجويان نيز صحبت‌هاي آن‌ها را بيشتر قبول دارند.

علي‌اکبر لرني هنرمند 65 ساله نقاشي قهوه‌خانه‌اي مدت‌ها بود که ديگر دست به رنگ و قلم‌مو نمي‌برد و کار نمي‌کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

مهمان
جمعه, دسامبر 01, 2017
0 حرف

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد