برای دسترسی به محتویات این نشریه از درختواره سمت راست موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید.

«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
  • 1
  • 2
«
»
«
»
«
»

سرچشمه‌ای به نام قم


اشاره: رهبر معظم انقلاب در روزهای پایانی مهر 1389 و مقارن با دهه‌ی کرامت سفری 10 روزه به شهر مقدس قم کردند و مجموعا بیش از 7 سخنرانی عمومی و بیش از 25 دیدار عمومی و خصوصی در این سفر داشتند و این همه، خود نمونه‌ای بارزی از عملیاتی کردن شعار همت و کار مضاعف است. ما سه تا از این سخنرانی‌ها را به اختصار آماده کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

گزارشی از چند سخنرانی رهبر فرزانه انقلاب

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) در سفر به شهر مقدس قم

قم، شهر بصیرت

مقام معظم رهبری در بدو ورود به شهر مقدس قم و در میان اقشار مختلف مردم، ابتدا با گذري بر تاريخ دور و نزديك مردم قم راهي را در پيش رو نشان دادند كه علت اصلي برجسته بودن اين ديار از گذشته تا امروز بوده‌است و سپس در فرازهاي نخستين سخن خود به «بصيرت» مردم قم از بدو شكل گيري اشاره كرده و فرمودند: «بزرگِ اشعريون در ركاب جناب زيدبن‌على (عليهماالسّلام) مبارزه كرده بود؛ لذا بود كه حجاج‌بن‌يوسف بر اينها خشم گرفت و اينها مجبور شدند بيايند و اين منطقه را با تلاش خود، با بصيرت خود، با دانش خود، منطقه‌ى علم قرار بدهند. همين هم موجب شد كه حضرت فاطمه‌ى معصومه (سلام اللَّه عليها) وقتى به اين ناحيه رسيدند، اظهار تمايل كردند كه به قم بيايند.»

 ايشان با يادآوري اين روحيه دردوران معاصر ادامه دادند: «در دوران معاصر ما هم عيناً همين مسئله اتفاق افتاد؛ يعنى قم پايگاه برترين معارف اسلامى و الهى شد و به بركت مجاهدت و بصيرت و حضور علماى بزرگ، سرچشمه‌اى در اين نقطه جوشيد كه شرق و غرب دنياى اسلام از آن بهره‌مند شده‌اند.»

رهبر انقلاب، ديني – ونه مادی- بودن اين انقلاب را مستند به اين دانستند كه خواستگاه اين انقلاب قم و رهبر آن يك عالم ديني و روحاني معنوي بوده است.

 آيت‌الله خامنه‌اي يكي از نتايج اين بحث تاريخي را دشمن‌شناسي دانسته و بيان فرمودند: «آماج حملات دشمنان، دو نقطه‌ى اساسى است: يكى دين، يكى مردم و وفادارى آنها...؛ چون دين است كه پيروان خود را از تسليم شدن در مقابل ظلم منع ميكند...از اشاعه‌ى بى‌بندوبارى و اباحيگرى، تا ترويج عرفان‌هاى كاذب - جنس بدلى عرفان حقيقى - تا ترويج بهائيت، تا ترويج شبكه‌ى كليساهاى خانگى؛ اين‌ها كارهائى است كه امروز با مطالعه و تدبير و پيش‌بينى دشمنان اسلام دارد انجام مي‌گيرد؛ هدفش هم اين است كه دين را در جامعه ضعيف كند.»

 ايشان مسأله‌ى پيشرفت علم و حركت در جهت نقشه‌ى جامع علمى كشور و همچنين اهتمام دولت ومسؤولين به رفع عوامل نارضائى و مشكل‌ساز براى مردم را از نكات مهم بعدي بيان فرمودند.

آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه، انتخابات اخير را يك رفراندوم دانسته و فرمودند: «يك رفراندوم چهل ميليونى به نفع نظام جمهورى اسلامى و به نفع انتخابات انجام گرفت؛ همين بود كه دشمن را عصبانى كرد. خواستند با فتنه اثر آن را از بين ببرند، اما اين را هم نتوانستند انجام دهند.»

  ايشان در باب اهداف دشمنان  دو نكته‌ى اساسى را خاطر نشان ساختند؛ يكى مسئله‌ى اسلام منهاى روحانيت است؛يكى هم اسلام منهاى سياست.

مقام معظم رهبري با نزديك شدن وقت نماز،  به طور مختصر چند اصل اساسي را در پيش روي جامعه قرار دادند.

اصل اول، مسأله‌ى وحدت كلمه‌ى ملى بود كه در اين باب فرمودند:

«صرف اين‌كه كسى بگويد ما طرفدار وحدتيم، كافى نيست؛ شاخص‌هائى دارد، علامت‌هایى دارد.»

اصل دوم،  همبستگى روزافزون مردم و خواص با سه قوه، و نكته‌ى سوم، تقويت ايمان دينى، تأمين نيازهاى فكرى و استفهام‌هاى نسل جوان بود كه اين را عمدتاً متوجه به روحانيت دانستند در آخرمعرفى درست و شايسته‌ى روحانيت؛ توسط همه روشن‌فكران و آگاهان را خواستار شدند.

ايشان  نگاه بين‌المللى به قم، را يك نگاه ويژه دانسته و فرمودند:

«علاوه بر اينكه رفت و آمد به اينجا از كشورهاى گوناگون وجود دارد؛ آن كسانى هم كه به دلائلى، به ملاحظاتى رفت و آمد نمي‌كنند، نسبت به اين شهر حساسيت دارند... بزرگترين حوزه‌ى علميه‌ى علوم اسلامى در دنياى اسلام، در اين شهر است... هر يك از اين امامزاده‌هائى كه در خيابان‌هاى قم مدفون هستند، اگر در هر شهرى بودند، مركز و محور آن شهر قرار مي‌گرفتند.»

 در مورد شيرين شدن آب قم كه سابقه‌اي بس ديرينه پيدا كرده است، نيز امر فرمودند: «از مسؤولين محترم اين كار مي‌خواهيم كه آبى را كه از راه دور و از سرچشمه‌هاى دز براى قم مى‌آيد، هرچه زودتر به قم برسانند. اين نياز اساسى و بزرگ مردم قم بايد انجام بگيرد.»

 مسأله‌ى كشاورزى، صنايع دستى و لزوم اسلامي بودن معماري شهر قم از موارد ديگر مورد اشاره ایشان بود.

 حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نكته‌ى آخر را خطاب به مسؤولين اين‌گونه بيان فرمودند: «مسؤولين محترم در اين شهر اگر براى يك چيزى با همديگر اختلاف دارند، نبايد بگذارند اين اختلاف با زندگى مردم تماسى پيدا كند و مردم را دچار مشكل كند.»

27/7/89

 

-----------------------------------------------

جوان دیروز، جوان امروز و ماجرای دهه‌ی 60

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با خانواده شهدا و جانبازان قمی در ابتدا به بعدي ديگر از سرآمدي قم اشاره كرده و فرمودند: «در باب مسأله‌ى شهادت و شهيدان و خانواده‌هاى شهيدان هم، قم يك شهر سرآمد محسوب مي‌شود. حدود يازده هزار جانباز دارد؛ كه اين جانبازهاى عزيز در حقيقت شهيدان زنده در ميان ما هستند.»

ايشان اهميت مسأله‌ى شهادت را اين‌گونه بيان كردندكه: «اعتقاد به شهادت و باور به عظمت شهيدان براى يك ملت، عمق معنوى شخصيت و هويت آن ملت است.»

مقام معظم رهبری با اشاره به  استقبال پرشور مردم لبنان از رئيس جمهور ملت ايران افزودند: «اين‌ها چيز كوچكى نيست؛ اينها درخور مطالعه است... عظمت اين ملت از كجا به دست آمد؟ پاسخ به همه‌ى اين سؤالات، توجه به اهميت مسئله‌ى شهادت است.»

 سپس در ادامه با يادآوري جنگ بدر، علت اصلي مقاومت و پيروزي مسلمانان بر امكانات مادي  قدرت‌هاي پر سر و صدا را  ايمان به خدا و روحيه شهادت‌طلبي دانستند و در اين‌باره افزودند: «من مادران شهدایى را زيارت كردم كه بجد و با صدق واقعى ميگفتند اگر ما ده تا فرزند هم داشتيم، حاضر بوديم در راه خدا بدهيم؛ دروغ نميگفتند. اينهاست كه اعتماد به نفس را در يك ملت به وجود مى‌آورد.»

رهبر انقلاب، نگاه‌باني از اين عوامل پيروزي را براي حفظ آن ضروري شمرده و فرمودند: «عرض من اين است كه هم مسؤولين، هم آحاد مردم، هم خانواده‌ها اين ايمان را بايد قدر بدانند؛ اين را در خود روزبه‌روز ريشه‌دارتر كنند؛ اين است كه قدرت ملت ايران را تأمين ميكند؛ اين است كه مي‌تواند پشتوانه‌ى پيشرفت‌هاى علمى ما، پيشرفت‌هاى فنى ما، پيشرفت‌هاى سياسى ما، پيشرفت‌هاى اجتماعى ما قرار بگيرد.»

ايشان در انتها به آنها كه تصور مي‌كنند نسل انقلاب و مقاومت گذشته ‌است فرمودند: «اگر امروز هم ماجرایى مثل ماجراى دهه‌ى 60 مي‌بود، جوانان امروز در حضور در ميدانهاى نبرد، كمتر از جوانان آن روز نبودند.»

28/7/89

 

--------------------------------------------

حکومت آخوندی و آخوند حکومتی؟!

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه‌ی علمیه قم در ابتدا با بيان اينكه حركت اين بانوى بزرگوار(حضرت فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها) و اين دختر جوانِ تربيت‌شده‌ى دامان اهل‌بيت پيغمبر، و فرود آمدن ايشان در قم، موجب شد كه اين شهر به عنوان پايگاه اصلى معارف اهل‌بيت(عليهم‌السّلام) در آن دوره‌ى ظلمانى بدرخشد، اضافه كردند: «امروز هم مثل همان دوران، قم، قلب فعال و متحركى است كه مي‌تواند و مي‌بايد خون معرفت و بصيرت و بيدارى و آگاهى را در سرتاسر پيكر امت اسلامى پمپاژ كند.»

ایشان طلاب حوزه را به ده‌ها هزار پروانه‌ى عاشق، تشبيه كردند كه  گرد شمع معارف اهل‌بيت، علم و معرفت مى‌آموزند، هدفهاى عالى و معنوى را در نظر مي‌گيرند و بدون توجه به  مشكلات پيش مي‌روند.

رهبر انقلاب با يادآوري اينكه هيچ‌گاه حوزه به اندازه امروز دوست و دشمن نداشته است، يك شبهه را نيز مورد بررسي قرار دادند و آن اين‌كه، اگر حوزه‌هاى علميه وارد مسائل جهانى و مسائل چالشى و... نمي‌شدند، اينقدر دشمن نمي‌داشتند و محترم‌تر از امروز بودند! ايشان در جواب اين شبهه، طي چند نكته بيان داشتند كه وارد نشدن در جريانات اجتماع و سياست، موجب فراموش و منزوى شدن حوزه و آسيب دين مي‌‌شود. ايشان، تحريك شدن دشمنان و دشمني آنها را موجب تحريك غيرتها و انگيزه‌ها و نقطه شروع حركتى جديد و سازنده از سوى بيداران و آگاهان دانستند. اين در حالي است كه بى‌طرف ماندن روحانيت در مسائل چالشىِ اساسى، موجب نمي‌شود كه دشمن روحانيت و دشمن دين هم بى‌طرف و ساكت بماند.

آیت‌الله خامنه‌ای با محكوم كردن دو نوع واژه‌ی «حكومت آخوندي» و «آخوند حكومتي و غير حكومتي» كه بعد از پيروزى انقلاب اسلامى، توسط دشمنان روحانيت و انقلاب تبليغ مي‌شود ادامه دادند: «هدفشان از طرح اين دو مفهوم انحرافى و غلط اين بود كه، اولاً نظام اسلامى را از پشتوانه‌ى عظيم فكرى و نظرى و استدلالى و علمى علماى دين محروم كنند؛ ثانياً روحانيت مسؤول ... و حاضر در صحنه را كه در مقابل دشمنى‌ها سينه سپر كرده است، به خيال خودشان منزوى كنند.»

رهبر معظم انقلاب نسبت روحانيت با حكومت اسلامي را نسبت حمايت و دفاع دانستند و در ادامه افزودند: «نسبت روحانيت با نظام اسلامى، نسبت روشنى است. نسبت روحانيت و حوزه‌هاى علميه با نظام اسلامى، نسبت حمايت و نصيحت است. ... حمايت در كنار نصيحت، دفاع در كنار اصلاح. آن دو مفهوم[حکومت آخوندی و آخوند حکومتی] حقيقتاً انحرافى و خصمانه است؛ به دليل اينكه اولاً حكومت آخوندى و نسبت دادن جمهورى اسلامى به اين مفهوم، حرف دروغى است. جمهورى اسلامى حكومت ارزشهاست، حكومت اسلام است، حكومت شرع است، حكومت فقه است، نه حكومت افراد روحانى. روحانى بودن كافى نيست براى اينكه كسى سلطه‌ى حكومتى پيدا كند. جمهورى اسلامى با حكومتهاى روحانى‌اى كه در دنيا ميشناسيم، در گذشته هم بوده است، امروز هم در نقطه‌هائى از دنيا هست، ماهيتاً متفاوت است. حكومت جمهورى اسلامى، حكومت ارزشهاى دينى است.»

ايشان ادامه دادند: «اگر هدف، دنياست، مردود است؛ حكومت و غيرحكومت ندارد؛ اما اگر رفتن به سمت حكومت با هدف معنوى است، با هدف الهى است، اين از برترين مصاديق امر به معروف و نهى از منكر است؛ از برترين مصاديق مجاهدت است.»

رهبری نظام، بقاء نظام اسلامي را متكي به تلاش  علماي دين در  نظريه‌پردازي سياسي نظام اسلامي و در مرحله بعد تربيت مديران سياسي و فرهنگي - متناسب با اين نظريات - برشمردند. ايشان حوزه‌ى علميه و بخصوص حوزه‌ى علميه‌ى قم را مادر اين نظام ناميده و  بى‌تفاوتي او را نسبت به فرزند خود (انقلاب اسلامي) غير ممكن دانستند .

آیت‌الله خامنه‌ای، حوزه را در طول تاريخ، آزاد و مستقل از حكومت‌ها عنوان کرده و در عين حال همكاري حوزه و نظام را در برخي مسايل مالي حوزه، لازم و وظيفه نظام دانسته و وابستگى را  غير از حمايت و همكارى معرفي نمودند.

 ايشان در ادامه سرنوشت روحانيت و سرنوشت اسلام  را امروز و در اين سرزمين، وابسته و گره خورده‌ى به سرنوشت نظام اسلامى دانستند.

همچنين در باب برداشت‌هاي انحرافي از تحول فرمودند: «اگر تحول را به معناى تغيير خطوط اصلى حوزه‌ها بدانيم - مثل تغيير متد اجتهاد - قطعاً اين يك انحراف است.»  ايشان سپس فرمودند: «متأسفانه در مواردى در گوشه و كنار ديده شده كه براى اينكه عرف دنياى متمدن - كه عمدتاً مادى است - رعايت شود، در استنباط احكام شرعی دخل و تصرف شده است!»

 آيت‌الله خامنه‌اي معناى اساسى تحول را حركت نو به ‌نوى محتوایى در زمينه‌هاى گوناگون و به صورت دقيق، علمى، قانع كننده و ناظر به انديشه‌هاى رائج جهان و نياز روز معرفي کردند.

رهبر معظم انقلاب در خطاب به جوانان پرشور و انقلابى حوزه فرمودند: «درست است كه جوان طلبه‌ى انقلابى اهل عمل است، اهل فعاليت است، اهل تسويف و امروز به فردا انداختن كار نيست، اما بايد مراقب باشد؛ مبادا حركت انقلابى جورى باشد كه بتوانند تهمت افراطى‌گرى به او بزنند. انقلابى... بايد پيچيدگى‌هاى شرائط زمانه را درك كند.» ايشان از سوي ديگر  به همه توصيه فرمودند كه نيروهاى انقلابى را متهم به افراطى‌گرى نكنند.

ايشان در انتها پديده‌ى خواهران طلبه و حضور دانشمندان اسلامى زن در عرصه‌هاى مختلف ازجمله در حوزه علوم اسلامي را داراي  اثرات بسيار عظيمى در دنيا و آبرويي براى انقلاب دانستند.

29/7/89

 

نظر خود را اضافه کنید.

مهمان
جمعه, دسامبر 01, 2017
0 حرف

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد