«
»
  • 1
  • 2
«
»
  • 1
  • 2
  • 3
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»
«
»

صدای ماندگار - ساختار صدا و روش استفاده و نگهداری از آن

 

 

محمد ملا آقایی روزبهانی

در این بخش توضیحاتی راجع‌به تولید صدا، آناتومی حرف زدن، شیوه درست صحبت کردن و پیشرفت در تکنیک بحث،خواهیم داد.

    1. 1.تولید صدا: از هوایی شروع می‌شود که از ریه‌ها از راه تراشه به داخل حنجره و به بالا رانده می‌شود. لارنکس، ارگانی توخالی است که مابین گلو و تراشه واقع شده و از چندین قطعه غضروف تشکیل شده که بزرگ‌ترین آن‌ها سیب آدم است کهبرجستگی جلوی گلو به خاطر آن است. غضروف کریکوئید درست در زیر آن قرار دارد و از طرف تراشه به آن چسبیده است. در عقب و بالای غضروف کریکوئید، دو برجستگی به نام آرتینوئید وجود دارند. تارهای صوتی که لایه‌های صوتی هم نامیده می‌شوند، در طول لارنکس چسبیده‌اند و در جلو به غضروف تیروئید و در عقب به آرتینوئید آویزان هستند. در موقع استراحت لایه‌های صوتی به کنار می‌روند و گذرگاهی به نام گلوت ایجاد می‌کنند که هوا از آنجا برای نفس کشیدن عبور می‌کند. برای تولید صدا، تارهای صوتی منقبض و سخت می‌شوند و با عبور هوا از میان لایه‌ها به ارتعاش درمی‌آیند و صدا تولید می‌شود. لایه‌ها می‌توانند باز و بسته شوند و جریان هوا را متعادل و مرتعش نمایند. تغییرات در سختی تارها، ایجاد تغییر در تولید صدا، تغییر در اندازه (سایز) حنجره و سایز حفره‌های گلو و سر، در کوتاه و بلند و شدن صدا دخالت می‌کند. اگرچه حجره و تارهای صوتی ارگان‌های اصلی تولید صدا هستند، کام، زبان، دندان‌ها و لب‌ها صدا را زیبا می‌کنند.
    2. 2.آناتومی حرف زدن: تولید تکلم مستلزم هماهنگی عضلات سر، گردن، سینه و شکم است. هنگامی که هوای بازدم از داخل تارهای صوتی می‌گذرد، دو باند بافتنی که در حنجره متمرکز هستند، صدا را تولید می‌کنند. صدای حروف صدادار از گلو شروع می‌شود و با هماهنگی دهان و زبان شکل می‌گیرد؛ ولی صدای حروف بی‌صدا با قطع کنترل شده هوای بازدم تشکیل می‌شوند.
    3. 3.شیوه صحیح صحبت کردن: متخصصان حنجره معتقدند که صحبت کردن به شیوه نادرست، بسیار بیشتر از نادرست خواندن به تارهای صوتی آسیب وارد می‌کند. بنابراین هنگامی که دارید صحبت می‌کنید، در مورد بدن و حالت سر فکر کنید. نفس را با قفسه سینه به سمت بالا روانه کرده و با شانه‌های بلند شده، با سینه فراخ نه افتاده نگه دارید و دقت کنید در مهمانی‌ها، رستوران‌ها، سرکلاس، مکان‌های ورزش و شلوغ سعی کنید کمتر صحبت کنید؛چراکه به دلیل شلوغی مجبورید بلندتر از حد معمول صحبت کنید که برای حنجره زیان‌آور خواهد بود. این بخش از مراقبت صحیح از صداست، بیش از خواندن (آواز یا مداحی) صحبت می‌کنیم. پس در مورد چگونگی صحبت کردن خود بیندیشید و از صدایتان به دقت محافظت کنید. درست صحبت کردن به شما کمک می‌کندکه خواننده بهتری بشوید.
    4. 4.پیشرفت در تکنیک: هنرجویانی که این هنر را انتخاب کرده‌اند،باید از پشتکار بسیار زیادی برخوردار باشند. تعلیم و حفظ مطالب‌ گفته شده و آن‌هایی که بعداً گفته خواهد شد، با استفاده از CD آموزشی استاد، بهترین شیوه برای کسب نتایج است. شنیدن همیشه بیشترین امتیاز را نسبت به خواندن و تمرین مکرر دارد. متن و ریتم را به گوشتان بسپارید، قبل از اینکه هر دو را با هم اجرا کنید. فراگیری بحث خواندن با هر تکنیکی نیاز به درک و مطالعه وسیع و دقیق دارد؛ اما قبل از هر چیز باید بر مقدمات و اصول تکنیک برای انتقال پیام آواز کاملاً تسلط پیدا کرد.

سؤال: آیا استفاده از قرص‌های مکیدنی گلو که دارای مواد بی‌حس‌کننده هستند، در زمانی که گلو آسیب دیده مناسب است؟ هرگز از قرص‌های مکیدنی که دارای مواد بی‌حس کننده است استفاده نکنید. در این حالت بهتر است که اصلاً نخوانید.

سؤال: گره‌های صوتی چیست؟ بر اثر فشار زیاد، بلند داد زدن و خواندن در هنگام سرماخوردگی، بر سطح تارهای صوتی برآمدگی‌هایی حاصل می‌شود که در صدا ایجاد خش و گرفتگی و کلفتی می‌کند.به این برآمدگی‌ها گره‌های صوتی می‌گویند.

سؤال: درچه صورت گره‌های صوتی درمان می‌شود؟ در صورت امکان،باید خواندن را برای مدت کوتاهی ترک کرد.

سؤال: برای اینکه صدا پرقدرت و با ارتفاع شود، چه باید کرد؟ سعی شود تمرینات خواندن را در فضای باز انجام دهید؛ چون فضای بسته و سقف کوتاه صدا را محدود می‌کند.

سؤال: مشکل صداهای تو دماغی در چیست؟ به علت کار نکردن و تنبلی نرم‌کام این مشکل به وجود می‌آید.

سؤال: نرم‌کام چیست؟ عضله‌ای را که در انتهای دهان در سقف چسبیده است، زبان کوچک یا نرم‌کام گویند. اگر هنگام خواندن بالا نرود، صدا و صورت مجبور است از راه بینی خارج شود و صدا تو دماغی می‌شود.